Jak zweryfikować konto na Instagramie i dostać niebieski znaczek?

Niebieski znaczek, który pojawia się przy nazwach niektórych użytkowników Instagrama, oznacza że tożsamość osoby kryjącej się za danym profilem została zweryfikowana. Z tego tekstu, dowiesz się jak zweryfikować konto na Instagramie i dlaczego warto to zrobić. Zapraszam!

  • Aby zweryfikować konto na Instagramie należy skorzystać z funkcji Poproś o weryfikację. Jest ona dostępna w ustawieniach każdego publicznego profilu.
  • Instagram pozytywnie weryfikuje jedynie konta znanych osób lub firm. Jeżeli nie jesteś osobą publiczną, gwiazdą lub właścicielem popularnej marki, to prawdopodobnie nie uda ci się dostać niebieskiej plakietki. Od wielkości samego profilu na Instagramie i jakości zdjęć, zdecydowanie istotniejsze jest to, aby często pojawiać się w innych mediach (tradycyjnych lub internetowych).
  • Weryfikacja profilu niesie ze sobą wiele korzyści. Między innymi pozwala na lepsze pozycjonowanie w wewnętrznej wyszukiwarce Instagrama oraz umieszczanie linków w stories dla kont poniżej 10 tysięcy obserwujących.

Więcej o IG: jak wypromować się na Instagramie?

Spis treści

Niebieski znaczek weryfikacji

Jeżeli korzystasz na co dzień z Instagrama, to pewnie zauważyłeś, że niektórzy użytkownicy mają przy swojej nazwie charakterystyczny niebieski znaczek. Jest to odznaka dodawana do kont, które przeszły weryfikację Instagrama, czyli została potwierdzona tożsamość osób, jakie się za nimi kryją.

Plakietka pojawia się zarówno w profilu, jak i w wewnętrznej wyszukiwarce na Instagramie.

Dla przykładu, oto zweryfikowane konto Roberta Lewandowskiego:

Zweryfikowane konto na Instagramie

A to konto osoby, która mogłaby próbować się pod niego podszywać:

Brak weryfikacji na Instagramie

Niebieska odznaka jest wyraźnym znakiem, że mamy do czynienia z kontem dokładnie tej osoby, która się pod nim podpisuje. W powyższym przypadku, niebieski znaczek weryfikacji mówi: oto ja, ten prawdziwy RL9. A reszta to fejki i niech spadają do rowu.

Aby zweryfikować swój profil, trzeba najpierw poprosić o weryfikację. O ile jesteś osobą (lub firmą) znaną i szanowaną, pozytywne rozpatrzenie twojej prośby jest bardzo prawdopodobne. Problem pojawia się wtedy, gdy aż tak popularny nie jesteś.

Jak zweryfikować konto na Instagramie? Krok po kroku

  1. Przejdź na swój profil i wybierz trzy poziome kreski w prawym górnym rogu
  2. Następnie Ustawienia na samym dole menu
  3. Dalej wejdź w zakładkę Konto
  4. Tam znajdziesz opcję: Poproś o weryfikację
  5. Otworzy się nowa zakładka, w której podajesz swoje imię i nazwisko, a następnie kategorię działalności z rozwijanej listy.
  6. Do prośby o weryfikację dodaj zdjęcie dowodu tożsamości (nie musi to być dowód osobisty) lub dokumenty firmowe (w przypadku, gdy weryfikujesz profil swojej firmy/marki).
  7. Czekaj na odpowiedź 😉

Graficzna instrukcja zgłaszania konta do weryfikacji IG:

Jak zweryfikować konto na Instagramie
Niebieski znaczek weryfikacji w pięciu krokach

Na odpowiedź czeka się zwykle poniżej tygodnia. W przypadku, gdy spotkasz się z odmową, możesz spróbować ponownie po upływie 30 dni.

Weryfikacja konta na Instagramie

Instagram jest istotnym kanałem komunikacji dla wielu osób i firm. Z tego social media korzystają często duże marki, które obracają naprawdę dużymi pieniędzmi. Jak łatwo się domyślić, niespecjalnie podobałaby im się sytuacja, w której ktoś mógłby się pod nich podszywać, rozmontowując przy okazji misternie skonstruowaną strategię marketingową. Odznaka weryfikacji na Instagramie jest mechanizmem, który ma chronić przed takim zachowaniem.

Dla szarego człowieka, możliwość weryfikacji konta jest właściwie zamknięta. Instagram chętnie oznacza tylko te profile, w przypadku których istnieje duża szansa, że ktoś mógłby chcieć się pod nie podszywać. Twoje konto musi więc być „przedmiotem zainteresowania” szerokiej publiczności. Nie wiem kim jesteś, drogi czytelniku, więc ciężko mi powiedzieć, czy udaje ci się spełnić ten podstawowy warunek.

Jakie wymagania Instagrama trzeba spełnić?

Instagram (a właściwie Facebook) w miarę dokładnie wyjaśnia kryteria weryfikacji na tej stronie. Przy okazji ostrzega, że jeśli podasz informacje wprowadzające pracowników portalu w błąd, to oznaczenie (czyli niebieski znaczek weryfikacji) zostanie ci odebrane. Co więcej, Instagram może podjąć „dalsze kroki zmierzające do usunięcia konta”. Ho, ho zabrzmiało groźnie, prawda? 😉

Tak czy inaczej, twoje konto musi być:

  • autentyczne, czyli musi reprezentować rzeczywistą osobę lub firmę,
  • unikatowe, czyli musi być jedynym kontem, jakie reprezentuje ciebie lub twoją firmę (jedyny wyjątek ustanowiono dla kont w różnych językach)
  • kompletne, czyli musi być publiczne, mieć wypełniony biogram, zdjęcie profilowe oraz przynajmniej jeden post; co ciekawe, nie może zawierać linków do innych social media,
  • znaczące, czyli profil musi reprezentować znaną osobę lub firmę, której nazwa jest często wyszukiwana i pojawia się w innych mediach.

Zdobywanie odznaki na Instagramie w praktyce

Po otrzymaniu zgłoszenia, Instagram z najwyższą starannością spróbuje ustalić, czy ktokolwiek w ogóle słyszał o tobie lub twojej marce. Jeżeli na twoje imię i nazwisko (lub nazwę firmy) można trafić w wielu miejscach, to jest szansa, że prośba zostanie rozpatrzona pozytywnie.

Przede wszystkim liczy się obecność w innych mediach niż Instagram. Dobrze, jeżeli są to media tradycyjne, takie jak prasa i telewizja, ale nic nie stoi też na przeszkodzie, by znaczek weryfikacji konta uzyskać będąc znanym jedynie z Internetu.

Świadczy o tym fakt, że mogą się nim poszczycić również niektórzy popularni blogerzy/vlogerzy:

Zweryfikowane konto człowieka znanego tylko z Internetu
Zweryfikowane konto na Instagramie

Oddzielną kwestią jest wymagana skala obecności we wspomnianych mediach. Podany wcześniej przykład Roberta Lewandowskiego może być nieco mylący, bo to znany na całym świecie piłkarz, o którym jest wszędzie głośno. Oczywiście nie trzeba być rozpoznawalnym aż tak mocno, by pozytywnie przejść weryfikację konta na Instagramie.

Dobrze jednak, gdy wzmianki na twój temat pojawiają się w nieco poważniejszych miejscach, niż niszowe blogi lub strona lokalnej gazety. Duże portale internetowe (np. Onet lub WP), prasa ogólnopolska (GW, Rzeczpospolita, DGP, Puls Biznesu, Przegląd Sportowy), duże stacje telewizyjne i radiowe, strony internetowe o dużym autorytecie (Wikipedia) – to wszystko się liczy. Im więcej będzie o tobie w takich miejscach, tym większe masz szanse, aby zdobyć niebieski znaczek weryfikacji.

Jakie korzyści daje niebieska odznaka?

  1. Prestiż
  2. Zaufanie odbiorców
  3. Wyróżnienie w wynikach wyszukiwania
  4. Linki w Insta stories (bez limitu followersów)

Ponieważ Instagram nie daje odznaki weryfikacji konta byle komu, jej posiadanie jest oznaką wysokiej pozycji w świecie tego, czym tam się zajmujesz. Oprócz tego, niebieski znaczek sprawia, że odbiorcy twoich treści mają pewność, że twoje konto w rzeczywistości należy do ciebie. Są to oczywiście miękkie wartości, ale nie można ich pomijać.

Z technicznego punktu widzenia, plakietka weryfikacji niesie ze sobą dwie korzyści. Po pierwsze, zweryfikowane profile pojawiają się wyżej w wyszukiwarce Instagrama. Nie da się ukryć, że jest to niezwykle ważna rzecz. Dla przykładu, po wpisaniu w wewnętrzną wyszukiwarkę aplikacji frazy „gonciarz”, widzimy coś takiego:

Korzyści jakie daje weryfikacja konta na Instagramie
Znaczek weryfikacji w wyszukiwarce IG

Oprócz tego, mając zweryfikowane konto możesz od razu dodawać linki swipe up w swoich relacjach Instastories. Nie musisz już czekać, aż zbierzesz pierwsze 10 tysięcy obserwujących, co na pewno jest dużym ułatwieniem w wykorzystaniu pełnego potencjału konta na IG.

TL;DR jest o co walczyć. Jeżeli więc jesteś (ty lub twoja firma) wystarczająco znany, to warto poświęcić kilka chwil na przejście weryfikacji swojego konta. Szczególnie, że zajmuje to raptem chwilę.

Czy każdy może zweryfikować swój konto na Instagramie?

Każdy może próbować. Niestety samo wybranie funkcji Poproś o weryfikację i potwierdzenie tożsamości, nie gwarantuje powodzenia operacji. Jest to oczywiście warunek niezbędny, ale zdecydowanie nie wystarczający.

Ilu obserwujących muszę mieć, aby zweryfikować profil?

Instagram nic nie mówi dolnym limicie followersów i prawdopodobnie nie ma to większego znaczenia. Osobiście nie widziałem zweryfikowanego konta ze śladową liczbą obserwujących, ale może to wynikać z prostego faktu, że nie szukałem 😉

Od liczby obserwujących, zdecydowanie istotniejsza jest obecność w innych mediach.

Choć liczba obserwujących profil ma drugorzędne znaczenie w przypadku weryfikacji, to i tak warto się postarać, by była ona jak największa. Jak dokładnie to zrobić, dowiesz się z mojego artykułu jak zdobyć obserwujących na Instagramie?

Ile kosztuje weryfikacja konta na Instagramie?

Weryfikacja konta na Instagramie jest darmowa i wykonuje się ją wyłącznie z poziomu oficjalnej aplikacji. Nie musisz w tym celu nic nikomu płacić.

Ile trwa weryfikacja?

Według informacji, jakie przekazuje Instagram, czas weryfikacji trwa do 30 dni. Zwykle jednak odpowiedź przychodzi zdecydowanie wcześniej (poniżej tygodnia) i… jest odmowna 😉

Jakie dokumenty muszę załączyć?

Jeżeli weryfikujesz siebie jako osobę, to do prośby o weryfikację musisz dołączyć dokument tożsamości zawierający imię i nazwisko, zdjęcie oraz datę urodzenia. Może to być dowód osobisty, paszport lub prawo jazdy.

W przypadku firm, konieczne będzie przesłanie dokumentów potwierdzających istnienie twojej firmy.

Czy do odznaki potrzebne jest konto profesjonalne?

Nie. Konto profesjonalne nie jest wymagane, aby uzyskać pozytywną weryfikację ze strony Instagrama. Niezbędnym wymogiem jest tylko to, aby twój profil był publicznie dostępny (czyli nie miał zawartości widocznej tylko dla obserwujących).

Tak czy inaczej, polecam korzystanie z kont firmowych (lub twórcy), ponieważ dają one zdecydowanie większe możliwości rozwoju. Więcej na ten temat znajdziesz w artykule: konto profesjonalne na Instagramie.

Podsumowanie

I to by było na tyle. Teraz już wiesz, jak zweryfikować swoje konto na Instagramie. Wiesz również, że prawdopodobnie ci się to nie uda 😉

Tak czy inaczej, cieszę się, że udało mi się pomóc. O ile mi się oczywiście udało.

Szerokich zasięgów! Pozdrawiam!

Marketing internetowy to jego drugie imię, a dotmajster.pl to jego blog. Całe dnie zajmuje mu praca nad tym, co go interesuje. Nocami śpi.