Rodzaje pozycjonowania stron internetowych

Pozycjonowanie w wyszukiwarkach nie jest tak jednorodną dziedziną, jak mogłoby się wydawać. Tak jak różne są cele działania stron internetowych, tak też różne są rodzaje ich pozycjonowania w Google. Zupełnie inaczej buduje się widoczność dla małej firmy usługowej (SEO lokalne), niż dla wielkiego sklepu internetowego (gdzie ważne są frazy long tail). Inna będzie strategia pozyskiwania ruchu dla bloga firmowego (ponownie długi ogon), a jeszcze inna dla strony międzynarodowej korporacji (tu skupiamy się zwykle na SEO PR).

Warto abyś wiedział, czym się różnią poszczególne rodzaje pozycjonowania. Pomoże ci to wybrać odpowiedniego specjalistę, który zajmie się twoją stroną.

Albo ukierunkuje na szkolenie w odpowiedniej dziedzinie, jeśli zamierzać pozycjonować stronę samodzielnie.

Spis treści

Pozycjonowanie lokalne

Pozycjonowanie lokalne (regionalne) skupione jest na dotarciu do odbiorców z konkretnego miasta lub regionu. Widoczność budowana jest tu na frazy kluczowe z nazwą miejscowości np. „hydraulik Wrocław”, „salon fryzjerski Pcim Dolny”. Przy okazji zdobywa się ruch z fraz ogólnych, o ile osoba je wyszukująca znajduje się w danym mieście.

Pozycjonowanie lokalne
Pozycjonowanie lokalne to przede wszystkim widoczność na mapach Google.

Jeśli jesteś w Warszawie i wpiszesz do wyszukiwarki „restauracja”, to otrzymasz inne wyniki, niż wpisując to samo w Poznaniu lub Gdańsku.

Geolokalizacja w Google sprawia, że małe lokalne firmy usługowe, mogą przebić się w wynikach wyszukiwania. Często prześcigają przy tym znacznie większych graczy, którzy nie są tak mocno związani z konkretnym rynkiem lokalnym.

Oto co ma znaczenie przy SEO lokalnym:

  • optymalizacja wizytówki w Google Moja Firma
  • optymalizacja mapki Google (dbanie o dobre opinie)
  • linki z serwisów typu NAP, katalogów lokalnych firm i porali regionalnych

Główną zaletą pozycjonowania lokalnego jest stosunkowo niewielki koszt.

Pozycjonowanie szerokie (long tail – długi ogon)

Pozycjonowanie long tail, czyli na tzw. „długi ogon” to zdobywanie widoczności w wyszukiwarkach na dużą liczbę długich niszowych fraz kluczowych (minimum 3-4 wyrazowych). Takie słowa cechują się zwykle niższą konkurencyjnością oraz powinny być idealnie dopasowane do intencji osoby wyszukującej.

Przykładowe frazy long-tail: „laptop lenovo EZ3432d czarny”, „prezent na komunię do 500 zł”, „jak naładować akumulator bez prostownika”.

Pozycjonowanie long tail
Przykład frazy long tail

Pozycjonowanie na długi ogon wymaga dużej ilości treści na stronie, dlatego stosowane jest najczęściej w sklepach internetowych, blogach i portalach tematycznych. Dla stron istniejących od niedawna, to często jedyny sposób na zdobycie widoczności w Google.

Zalety pozycjonowania szerokiego:

  • wysoka konwersja
  • niewielka konkurencja
  • niski współczynnik odrzuceń
  • efekty możliwe dla nowych stron

Pozycjonowanie sklepów internetowych

Pozycjonowanie sklepów internetowych to jeden z bardziej wymagających rodzajów SEO. Zazwyczaj łączy się tu działania związane z frazami ogólnymi oraz long tail. Ponieważ sklepy internetowe to zwykle witryny z dużą liczbą podstron, istotne znaczenie ma w ich przypadku:

  • odpowiednia architektura serwisu
  • unikalność treści
  • unikanie kanibalizacji (np. ze sklepowym blogiem)
  • likwidacja duplicate content (np. błąd z indeksowaniem filtrów wyszukiwania w kategoriach)

Sklepy internetowe pozycjonuje się na konkurencyjne frazy, więc duże znaczenie ma zdobywanie linków z innych serwisów. To natomiast wymaga dużych nakładów finansowych.

Pozycjonowanie ogólne

Standardowe SEO pod frazy ogólne, zwane też ogólnopolskim czy krajowym. Pozycjonowanie ogólne skupia się na frazach głównych, takich jak: opony, kredyty hipoteczne, skarpety męskie. Tego typu słowa kluczowe, choć często są bardzo konkurencyjne, zwykle cechują się niską konwersją.

Pozycjonowanie na frazy główne
Przykład frazy ogólnej

Oczywiście wybicie w Google takich fraz przynosi duże korzyści. Problem polega na tym, że dla większości stron internetowych, są one (zarówno frazy, jak i korzyści) całkowicie poza zasięgiem. Na górze wyników wyszukiwań znajdują się bowiem stare domeny, do których prowadzą linki z setek innych serwisów. Wyprzedzenie ich oznacza ogromne koszty, szczególnie że zdobywanie odnośników jest dziś zdecydowanie trudniejsze (i droższe) niż kiedyś.

Pozycjonowanie okresowe

Czasem pozycjonuje się również serwisy, które mają być widoczne w Google przez krótki okres czasu. Dotyczy to zwykle witryn poświęconych jednorazowym wydarzeniom, takich jak targi, konferencje czy turnieje sportowe.

Szybkie pozycjonowanie jest dosyć kłopotliwe, dlatego prace należy rozpocząć przynajmniej kilka tygodni przed zaplanowanym terminem. Im dłuższy to będzie okres, tym większa szansa na osiągnięcie końcowego sukcesu.

Przy pozycjonowaniu okresowym można stosować bardziej agresywne techniki (tzw. black hat SEO), które na dłuższą metę wiążą się z dużym ryzykiem obniżenia rankingu w Google. Ponieważ jednak nie interesuje nas efekt długoterminowy, nie ma to większego znaczenia.

SEO PR – pozycjonowanie wizerunkowe

Przy SEO wizerunkowym skupiamy się nie tylko na samej pozycjonowanej stronie, ale również na innych miejscach w sieci, które mówią o danej marce. Głównym celem jest zdominowanie pierwszej strony wyników Google i umieszczenie tam jedynie pozytywnych opinii na temat danej firmy lub osoby.

Frazy jakie bierze się pod uwagę przy SEO PR to przede wszystkim:

  1. frazy brandowe, np.: „orlen”, „allegro”, „stefan kowalski”
  2. brand + opinie, np.: „orlen opinie”, „leroy merlin praca opinie”

Dobrze przeprowadzone pozycjonowanie wizerunkowe, skutkuje obniżeniem pozycji w Google dla wszystkich niepochlebnych opinii na temat danej marki.

SEO PR
Przykład niepochlebnych opinii, które można znaleźć w Google

Czy to wszystkie rodzaje pozycjonowania?

Oczywiście, że nie! Jest przecież jeszcze Youtube SEO, pozycjonowanie grafiki, optymalizacja pod wyszukiwania głosowe i wiele, wiele innych.

Niektórzy wspominają też o czymś takim, jak pozycjonowanie mobilne, które jest dziś po prostu… pozycjonowaniem. Ruch z urządzeń mobilnych dawno przekroczył już magiczną barierę 50% całego ruchu w Internecie, Google przeszło na Mobile First Index, więc – tak czy owak – każde SEO musi być mobilne.

I to już chyba wszystkie rodzaje pozycjonowania, o których chciałem dziś wspomnieć. Teraz już wiesz, na jakie typy można podzielić działalność związaną ze zwiększaniem widoczności w Google. I że wybór konkretnego z nich, zależy od specyfiki twojej strony internetowej oraz odbiorców do których chcesz dotrzeć.

Dlatego majster cieszy się, że skończył pisać prawdopodobnie najnudniejszy wpis na swoim blogu i wraca do roboty idzie na zasłużone piwo.

Do następnego!

Marketing internetowy to jego drugie imię, a dotmajster.pl to jego blog. Całe dnie zajmuje mu praca nad tym, co go interesuje. Nocami śpi.