Koszty reklamy na Facebooku. Ile kosztuje reklama na FB?

Facebook od dawna nie jest już darmowy. Organiczne zasięgi są regularnie przycinane i aby skutecznie docierać do zainteresowanych naszą ofertą, musimy coraz częściej sięgać do kieszeni. Częściej i – niestety – coraz głębiej. Jeżeli chcesz wiedzieć, jakie są koszty reklamy na Facebooku, to czytaj dalej.

Otóż: nie da się jednoznacznie powiedzieć, ile kosztuje reklama na Facebooku 😉

Podobnie, jak nie da się powiedzieć ile kosztuje jedzenie. Możesz zjeść jednego ziemniaka za kilka groszy albo ośmiorniczki w wykwintnej restauracji za kilkaset.

Zamiast więc mówić to, czego powiedzieć się nie da, powiedzmy to, co powiedzieć się da. Czyli…

Spis treści

Od czego zależy cena reklamy na Facebooku?

Jeżeli choć raz widziałeś facebookowy menedżer reklam (no bo chyba przez niego ustawiacie reklamy, prawda?), to na pewno wiesz, że jest tam od groma różnych ustawień. Wajcha w lewo, wajcha w prawo, przełącznik zielony, czerwony, różowy… prawie jak w kokpicie samolotu 😉

I teraz, wyobraź sobie, że każde z tych ustawień wpływa na cenę reklamy. Wszystko jest wzajemnie powiązane i zmiana choćby jednego elementu może zwiększyć lub zmniejszyć opłatę za pojedyncze kliknięcie.

Ponieważ tych czynników jest bazylion, majster zrobi jedynie przegląd najistotniejszych.

Cel reklamowy

Facebook oferuje szeroką paletę celów reklamowych. Mogą to być na przykład:

  • budowanie świadomości marki,
  • przejścia na stronę internetową,
  • pozyskanie danych kontaktowych,
  • zachęcenie do kontaktu przez Messengera,
  • pozyskanie nowych obserwujących na fanpage,
  • sprzedaż produktów w sklepie internetowym.
Cele reklamowe na Facebooku
Każda decyzja ma wpływ na cenę reklamy w social media

Oczywiście nie muszę wspominać, że osiągnięcie poszczególnych celów jest mocno zróżnicowane pod względem finansowym. To ma sens: pozyskanie danych kontaktowych do potencjalnego klienta zawsze będzie droższe niż pojedyncze przejście na stronę internetową.

Grupa docelowa

Wybór grupy docelowej, czyli odbiorców do których będziemy kierować naszą kampanię, to drugi najistotniejszy czynnik wpływający na koszt reklamy.

Należy uwzględnić tu przede wszystkim:

  1. Wielkość grupy odbiorców. Jeżeli nasza grupa jest bardzo ogólna (i bardzo duża), to zwykle koszt będzie wyższy. Wynika to z tego, że odbiorcy naszej reklamy nie są dobrze sprecyzowani i trafiać ona będzie do dużej liczby osób niezainteresowanych naszą branżą. Podobnie wyglądać będzie sytuacja, jeżeli ustawimy zbyt wąską grupę docelową – wówczas bowiem nie uzyskamy wystarczająco wielu reakcji na reklamę (siłą rzeczy: mało ludzi, mało reakcji).
  2. Konkurencyjność grupy docelowej. Im jest większa, tym więcej chętnych na wyświetlanie swoich reklam na Facebooku. Im więcej chętnych na wyświetlanie, tym wyższy koszt pojedynczego wyświetlenia.
Grupy odbiorców na FB
Wybór grup docelowych ma wpływ na ostateczny koszt

I tak, jeżeli kierujesz swoją reklamę na Facebooku do wysokiej klasy specjalistów IT, to jej cena będzie oczywiście wyższa, niż w przypadku skierowania jej do miłośników idiotycznych memów. Bierze się to stąd, że zdecydowanie więcej osób chciałoby sprzedawać drogie produkty bogatym programistom, niż zarabiać kilka groszy na wyświetleniach głupawych obrazków.

Konkurencyjność jest też ściśle powiązana z sezonowością danej branży. Reklamy zabawek zawsze najdroższe są przed świętami, a wyjazdów z biurami podróży przed wakacjami. To całkowicie naturalne – wtedy jest najwięcej chętnych do wyświetlania reklam na Facebooku, więc aby ich przebić, cena twojej musi być po prostu wyższa.

Protip: jeżeli reklamujesz swój domek na mazurach, to lepiej nie rób tego przed świętami 😉

Umiejscowienie reklamy w social media

Wybór urządzeń, na które przeznaczone będą nasze reklamy, też wpływa na koszt tych ostatnich. Ponieważ w zastosowaniach biznesowych, zwykle korzysta się z komputerów (urządzenia przenośne wciąż są nastawione bardziej zabawowo), to reklama na komputery będzie zwykle droższa.

Oczywiście nie jest to sytuacja uniwersalna, bo czasem drożej może wyjść reklama skierowana na smartfony i tablety. Aby się przekonać, jak będzie w twoim przypadku, musisz przetestować obie opcje.

Jakość reklamy

Wskaźnik trafności reklamy to kolejny istotny czynnik, wpływający na cenę. Zależy on przede wszystkim od:

  • współczynnika klikalności (CTR, Click Through Rate) – czyli stosunkiem pomiędzy liczbą kliknięć, a wyświetleniami reklamy,
  • reakcji jakie wywołuje reklama – każdy like, komentarz i udostępnienie (tak, tak – ludzie udostępniają również kreacje reklamowe) wpływać będzie na ogólny koszt kampanii.

Generalnie chodzi o to, aby reklama była dobrze dopasowana do wybranej grupy docelowej. Jeżeli grupa docelowa jest nią zainteresowana, to cena za osiągnięcie pojedynczego celu powinna być niższa.

Przykładowa reklama na Facebooku
Warto dobrze zaplanować reklamę na Facebooku

Oczywiście, sam wskaźnik trafności to nie wszystko. Istotna jest tu również sama jakość materiału reklamowego.

Czas działania reklamy

Oprócz wspomnianej już wcześniej sezonowości, istotne jest też to, jak długo reklama już się wyświetla. Nie jest żadną tajemnicą, że algorytm Facebooka niejako „uczy się” odpowiedniego wyświetlania reklam i dopiero po jakimś czasie będzie trafiać do właściwych odbiorców.

Nie zrażaj się więc stawkami, które wyświetlają się w pierwszych godzinach po odpaleniu danej kampanii. Każda reklama musi się ułożyć. Warto więc dać jej trochę czasu, aby osiągnęła swój normalny pułap cenowy.

Przykładowe ceny reklamy na FB

W zależności od celu reklamy, można podać orientacyjne widełki cenowe. Nie w każdej branży się one sprawdzą, ale powinny dać ogólny obraz całości.

A więc szacunkowe kwoty, które trzeba przeznaczyć na osiągnięcie jednej konwersji, przedstawia się następująco:

  1. Zasięg – poniżej jednego grosza za pojedyncze wyświetlenie
  2. Aktywność – 0,20 – 0,50 zł
  3. Ruch (przekierowanie do witryny) – 0,50 zł – 1,50 zł
  4. Lead Ads, zakup produktu lub pozyskanie adresu email – największa rozpiętość, najbardziej zależne od konkurencji, ale powiedzmy od 1 zł do 100 zł.
  5. Polubienie strony – 0,20 zł do 1,20 zł
  6. Wiadomości w messengerze – również mocno zależy od konkurencji – 10-20 zł
  7. Wyświetlenia video – 0,05 zł do 0,15 zł
  8. Rozpoznawalność marki – 0,10 zł – 0,5 zł

Średni koszt reklamy waha się od trzydziestu groszy do pięćdziesięciu złotych za jeden osiągnięty cel. Tak duża rozpiętość wynika z dużej różnorodności możliwych celów reklamowych.

Cennik reklamy na Facebooku

Czynników, które mogą mieć wpływ na cenę jest tak dużo, że nie da się podać uniwersalnego cennika. Dlatego skupmy się na tym, co da się wyliczyć 🙂

Koszty reklamy na FB
Reklama na Facebooku

Ile kosztuje reklama na Facebooku wykupiona w agencji?

Każda agencja (czy tam freelancer) ma własny cennik obsługi kampanii reklamowej. Zwykle jest to od 5% do 30% wartości budżetu. Przy czym, im ten budżet jest wyższy, tym procentowa prowizja agencji powinna być niższa.

Bierze się to stąd, że ustawienie kampanii zajmuje z grubsza tyle samo czasu, bez względu na to, czy jej budżet wynosi 5000 zł, czy 50000 zł. Przy większej kwocie mamy oczywiście nieco większą odpowiedzialność oraz większą przestrzeń do eksperymentów (więc efekty powinny być lepsze).

Tak czy inaczej, zwykle nie opłaca się zlecać agencjom (bądź freelancerom) kampanii o niewielkim budżecie. Jeżeli np. chcesz zrobić reklamę za 500 zł, to musisz się liczyć z tym, że lwią część twoich pieniędzy pochłonie praca agencji. I nie ma się co dziwić: zarówno ustawienie kampanii, jak i przygotowanie kreacji, zajmują przecież mnóstwo czasu.

Cena prowadzenia fanpage

Oprócz prowizji za prowadzenie kampanii reklamowych, agencyjne cenniki zawierają również opłaty za prowadzenie firmowego fanpage-a. To ostatnie obejmuje: regularne publikowanie postów, odpowiadania na komentarze i zapytania odbiorców, tworzenie filmów i relacji na żywo, tworzenie wydarzeń i inne tego typu pierdoły.

Cena prowadzenia fanpage jest uzależniona od wielu kwestii, między innymi: częstotliwości publikacji oraz jakości prowadzonych działań. Można znaleźć studenta, który robi to za 100 zł miesięcznie (raczej nie spodziewałbym się, że taki fanpage przyniesie jakikolwiek efekt) lub agencję, która zażyczy sobie kilka lub kilkanaście tysięcy.

Kampanie reklamowe – jak oszacować budżet?

W menedżerze reklam wybieramy cel kampanii, tworzymy grupę docelową, ustawiamy losowy budżet i Facebook sam zaprezentuje nam szacunkowe wartości za osiągnięcie pojedynczego celu. Możemy sobie wtedy wziąć te wartości i… wyrzucić je do śmietnika potraktować z przymrużeniem oka, bo pewnie nie będą się pokrywały z rzeczywistym kosztem 😉

Koszty reklamy na Facebooku
Na Facebooku możesz ustalić, ile chcesz wydać na płatną reklamę

Ponieważ system jest elastyczny, to sami musimy zdecydować ile chcemy wydać na reklamę. Jeżeli dopiero zaczynasz, zacznij od niewielkich kwot. Niech to nawet będzie to 5 złotych dziennie. Sprawdź, jak się reklama sprawdza – jeśli jest ok, daje jakiś efekt, to zwiększasz budżet. Jeżeli efektów brak, to znaczy, że musisz coś poprawić. Może będzie to wybór innego celu. Może inni odbiorcy. A może po prostu trzeba zmienić kreację.

Tak czy inaczej, dopiero po kilku miesiącach kampanii reklamowej (i jej ciągłej optymalizacji) będziesz mógł określić swój średni koszt konwersji. Dlatego też warto prowadzić działania reklamowe w sposób ciągły. I pogodzić się z tym, że (szczególnie na początku) jakaś część twojego budżetu zostanie po prostu przepalona.

Podsumowanie

Nie istnieje i istnieć nie może konkretny cennik za reklamy na Facebooku. To nie jest telewizja ani prasa lokalna. Oczywiście fakt, że nie wiemy, ile przyjdzie nam zapłacić za reklamę, nie oznacza, że nie mamy możliwości kontroli kosztów. Po pierwsze, zawsze możemy określić maksymalny budżet (zarówno dzienny, jak i całej kampanii). Po drugie natomiast, w każdym momencie możemy zmieniać ustawienia naszej reklamy.

Właściwie na tym opiera się reklamowanie na Facebooku – na ciągłej analizie i optymalizacji kosztów.

I to by było na tyle. Teraz powinieneś już wiedzieć, ile mniej więcej kosztuje reklama na Facebooku. A jeżeli wciąż nie wiesz, to podpowiem, że może to być zarówno pięć złotych, jak i kilkaset tysięcy 😉

Chcesz wiedzieć więcej o FB? Sprawdź inne materiały:

  1. Jak pisać posty na Facebooku?
  2. Jak zaprosić do polubienia strony (znajomych i nieznajomych)?
  3. Jak zdobyć fanów na Facebooku?

Marketing internetowy to jego drugie imię, a dotmajster.pl to jego blog. Całe dnie zajmuje mu praca nad tym, co go interesuje. Nocami śpi.