Kiedy najlepiej publikować na Instagramie? Jakie są godziny szczytu?

Pierwsza godzina od publikacji wpisu na Instagramie jest kluczowa. To wtedy algorytm decyduje, czy twoje dzieło jest dobre i czy warto pokazać je większej liczbie osób.

W związku z tym, dobrze zadać sobie kilka pytań: kiedy publikować na Instagramie? Jaki jest najlepszy czas na dodawanie postów? We wtorek koło 19:00? W czwartek o 11:00? A może w sobotę o 7:00 rano?

Odpowiedzi na nie, znajdziesz w poniższym tekście.

Uprzedzam, że na początku będzie trochę teoretyzowania. Jeżeli więc interesuje cię tylko krótka informacja o tym, jak określić godziny szczytu i kiedy najlepiej dodawać zdjęcia na Instagram, to zacznij czytać od połowy 😉

Przy okazji: chcesz poznać 7 popularnych błędów na Instagramie, z których popełniasz przynajmniej dwa? To koniecznie pobierz mój darmowy poradnik:

Dlaczego godzina (i dzień) publikacji na Instagramie jest ważna?

Każdy post jaki opublikujesz, Instagram w pierwszej kolejności wyświetli części twoich obserwujących. To ich reakcje będą miały kluczowy wpływ na to, jakie będą dalsze losy wpisu. Jeżeli zdobędziesz dużo like i komentarzy, algorytm uzna, że opublikowałeś coś dobrego. Jeżeli reakcji zbyt wielu nie będzie, to oflaguje twój post jako szajs.

Kiedy publikować na IG
Kiedy publikować na Instagramie? Najlepiej wtedy, gdy są tam twoi obserwatorzy

Jak się pewnie domyślasz, najlepiej jest, gdy algorytm Instagrama stwierdzi, że twoje treści są dobre. Wtedy zdjęcie pojawi się reszcie twoich obserwujących. Oprócz tego, może pojawiać się w polecanych na hashtagi jakimi zostało oznaczone i w zakładce odkrywaj. To wszystko zdecydowanie zwiększy twój zasięg i pozwoli dotrzeć do nowych ludzi.

Ok, ale co to ma wspólnego z godziną publikacji?

Otóż algorytm Instagrama działa szybko. Powinieneś zdobyć jak najwięcej lajków i komentarzy w pierwszej godzinie po dodaniu zdjęcia. A żeby mieć szansę na dużo reakcji, twoi odbiorcy muszą wtedy być na Instagramie.

Ot i cała tajemnica.

A właściwie nie cała: otóż im mniej czasu upłynęło od chwili publikacji wpisu, tym częściej będzie on wyświetlany. Jeżeli nawet nie zależy ci na hashtagach i podstronie eksploruj (choć powinno), to i tak warto publikować wtedy, kiedy w aplikacji zalogowanych jest możliwie najwięcej twoich obserwujących.

Procent followersów, jakim zostanie pokazany twój post, zależy od profilu i od tego, w jaki sposób był on wcześniej prowadzony.

Godziny szczytu na Instagramie

W dni robocze, najwięcej osób korzysta z Instagrama (czyli mamy godziny szczytu) pomiędzy 8:00 a 10:00 rano oraz 19:00 i 22:00 wieczorem. Inaczej sytuacja przedstawia się w weekendy, kiedy to ruch rozkłada się bardziej równomiernie na cały dzień. Tak mówi statystyka.

Godziny szczytu
Godziny szczytu. Jak widać niektórzy mają w ręku telefon i wgapiają się w Insta 😉

Skoro już ustaliliśmy, że godzina i dzień, kiedy wstawiamy zdjęcie na Instagram, są istotne, czas przyjrzeć się temu, co mają do powiedzenia teoretycznie mądrzejsi od nas. W tym przypadku, teoretycznie mądrzejsze od nas powinny być duże firmy analityczne. Te bowiem, bazując na gigantycznej ilości, zbadały w jakie dni i godziny publikować, aby mieć szansę na największą liczbę reakcji.

Według Sprout Social największe zaangażowanie użytkowników zyskują fotografie opublikowane w środy i w piątki. Ba, podają nawet dokładne godziny, kiedy warto to robić. Otóż w środy publikujemy o 11:00, a w piątki między 10:00 a 11:00.

Inaczej przedstawia się sytuacja według hubspot.com. Tu jako najlepszy czas podawany jest czwartek o godzinie 15:00.

To co, myślisz że już wiesz kiedy najlepiej publikować na Instagramie?

Niestety muszę cię zmartwić, ale niewiele wiesz.

A oto dlaczego:

  1. Bo to statystyka. A statystycznie to mój sąsiad ma ze swoim wykastrowanym psem trzy nogi i jedno już wy wiecie co (zakładam, że tylko pies został wykastrowany i z sąsiadem wszystko ok 😉 .
  2. Bo nie tylko ty i ja mamy dostęp do danych Sprout Social, ale reszta świata również. Więc wyobraź sobie, że ta reszta świata publikuje w środy o 11 i jest wtedy takie zatrzęsienie postów na Instagramie, że twój post nie ma szansy przebić się nawet na tablicę twojej mamy, która nikogo innego nie obserwuje.
  3. Bo poza takie badania robi wiele innych firm. I wiecie co? Tak, za każdym razem wychodzi inna godzina w inny dzień.

Oczywiście w każdym badaniu jest ziarenko prawdy. Nie jest na przykład tajemnicą, że postowanie w ciągu dnia da nam więcej, niż gdy będziemy robić w środku nocy. Ale i w takim przypadku mogą pojawić się wyjątki:

  • jeżeli twoimi odbiorcami są na przykład mieszkańcy USA, to powinieneś dopasować godziny publikacji do ich czasu,
  • jeżeli kierujecie swoje treści do nocnych stróży (nie wiem, np. latarki dla takowych), to publikacje w okolicach południa nic ci nie dadzą. A wiesz dlaczego? Bo wtedy właśnie nocni stróże śpią.

I tak oto płynnie przechodzimy do clou dzisiejszego tekstu.

Godzina publikacji na Instagramie
Czas od publikacji posta na IG ma wpływ na jego zasięg

Kiedy publikować na Instagramie?

Najlepiej codziennie. Poniedziałek, wtorek, środa, czwartek, piątek. A nawet sobota i niedziela.

Nieśmieszne?

Ale prawdziwe 🙂

Oczywistym jest, że jeżeli działasz w branży B2B (czyli kierujesz ofertę do firm), to najprawdopodobniej gorzej będą się sprawdzać weekendy i święta. Ale też niekoniecznie. Bo może właśnie w sobotę prezesi spółek, do których startujecie ze swoim przekazem, mają chwilę wolnego czasu?

Tak czy inaczej, podejrzewam, że działając w swojej branży masz jakieś tam (choćby mgliste) pojęcie o swoich odbiorcach. Wiesz mniej więcej kim oni są (prezesami banków czy murarzami) i jakie mogą być och codzienne rytuały (np. czy obiad jadają punkt w południe czy wczesnym wieczorem).

Taka zdroworozsądkowa analiza może być dobrym wstępem, ale nie polecam się do niej ograniczać.

Kiedy dodawać zdjęcia, aby uzyskać największy zasięg na Instagramie?

Odpowiedź na to pytanie zamyka się w dwóch słowach.

Pierwsze to statystyki. A drugie: testowanie.

Nie istnieje coś takiego jak idealna godzina na publikację. Odbiorcy każdego profilu mają nieco inne cechy, więc jedynym sposobem na wyznaczenie właściwego czasu dla siebie, jest przetestowanie kilku opcji i wybranie najlepszej na podstawie uzyskanych danych statystycznych.

Jak testować czas na Instagramie?

Przypominam: jeżeli działasz globalnie albo na jakimś zagranicznym rynku, to koniecznie uwzględnij w swoich działaniach strefę czasową większości swoich odbiorców.

Na początek proponuję wziąć pod uwagę trzy godziny publikacji:

  • rano (pomiędzy 7:00 a 8:00),
  • w porze obiadowej (12:00 – 13:00) – uwaga na marginesie: chyba nigdy nie jadłem obiadu o tej porze 😉 ,
  • wieczorem (od 19:00 do 21:00).

Przetestuj je wszystkie. Kilka razy. Oczywiście, nie musisz publikować 3 postów dziennie – możesz to rozłożyć na kilka dni. Żeby nie pogubić się w nadmiarze danych, postępy najlepiej notować na bieżąco. W tym celu dobrze stworzyć sobie arkusz kalkulacyjny (może być w darmowym Libre Office albo nawet Google Docs) i tam spisywać: dzień tygodnia, godzinę, liczbę komentarzy, liczbę like oraz zasięg poszczególnych postów.

Po kilku tygodniach powinny zarysować się pewne prawidłowości. A nawet jeśli nie, to po kilku miesiącach zauważysz je na pewno.

Uważaj na specjalne okazje, które zawsze zaburzają wyniki testów. Święta, dni wolne od pracy, wakacje, ferie zimowe, żałoba narodowa, mistrzostwa świata w piłce nożnej – to wszystko wpływa na zachowanie użytkowników Instagrama.

Znalezienie najlepszej pory na publikację zajmie ci trochę czasu. Z dwóch powodów:

  • bo testować powinieneś nie tylko godzinę, ale również konkretny dzień tygodnia. Twój zasięg w środę o 11 będzie bowiem zupełnie inny, niż w niedzielę o tej samej porze,
  • bo oprócz godziny i dnia publikacji, na liczbę reakcji oraz zasięg ma wpływ bazylion innych czynników. Począwszy od jakości posta (zdjęcia), a skończywszy na użytych hashtagach.

Statystyki – dane z Instagram Insights

Na szczęście nie musisz działać na oślep, bo Instagram udostępnia w oficjalnej aplikacji własne narzędzie analityczne. Na uspokojenie dodam, że statystyki Instagram Insights są całkowicie bezpłatne.

Kiedy publikować na Instagramie
Statystyki na Instagramie pozwalają ustalić godziny szczytu dla konkretnego profilu

Aby móc podejrzeć statystyki swojego konta, musisz mieć konto biznesowe. Jeżeli jeszcze tego nie zrobiłeś, to polecam wykonać tę prostą operację jak najszybciej. Nie przejmuj się tymi, którzy twierdzą, że konto biznesowe ma niższe zasięgi. To jest mit.

Oprócz wskazania godzin i dni, kiedy twoi obserwujący są najbardziej aktywni, ze statystyk dowiesz się też między innymi:

  • jaka płeć przeważa wśród twoich followersów,
  • w jakim są wieku,
  • gdzie mieszkają.

Aby dostać się do statystyk, musisz kliknąć trzy poziome linie w prawym górnym rogu swego profilu. Potem wystarczy już tylko wybrać – ależ to będzie zaskoczenie – opcję Statystyki.

Statystyki Instagram

Wykorzystując dane tu zawarte, bez problemu powinieneś móc ustalić, kiedy wypadają godziny szczytu odbiorców twojego profilu. Najlepiej publikować nieco wcześniej (na przykład pół godziny) przed nimi.

Podsumowanie

Strumień postów na Instagramie już od dawna nie jest wyświetlany chronologicznie, ale moment publikacji wciąż ma kluczowe znaczenia dla powodzenia naszych zdjęć. Aby ustalić, kiedy najlepiej wstawić zdjęcie na Instagrama (w roku 2020), musisz zadbać o kilka rzeczy:

  • testuj różne godziny publikacji i na bieżąco sprawdzaj statystyki,
  • weź pod uwagę strefę czasową twoich odbiorców,
  • publikuj wtedy, kiedy największa liczba twoich followersów jest online,
  • tak czy inaczej: przede wszystkim testuj!

Teraz już wiesz, że kiedy publikować na Instagramie i że warto poświęcić chwilę, aby dobrać odpowiedni moment na publikację. A jeżeli wciąż nie wiesz, kiedy wstawiać zdjęcia na Instagram, to po prostu rób to w losowych godzinach. Później zajrzyj w statystyki i zobacz co się najlepiej sprawdza.

Marketing internetowy to jego drugie imię, a dotmajster.pl to jego blog. Całe dnie zajmuje mu praca nad tym, co go interesuje. Nocami śpi.

Dodaj komentarz