Jak zwiększyć zasięg na Instagramie w 2021 roku? (11 wskazówek)

Większość użytkowników Instagrama dąży do tego, aby docierać do możliwie najliczniejszej grupy osób. Bo im większy zasięg publikowanych zdjęć i filmów, tym więcej obserwujących, większa popularność i – co za tym idzie – więcej pieniędzy. Jeżeli zastanawia cię, jak zwiększyć zasięg na Instagramie, to świetnie trafiłeś. W tym tekście podpowiem, co możesz zrobić, aby algorytmy Instagrama polubiły ciebie i twoje treści. Zapraszam!

  • Aby zwiększyć zasięgi na Instagramie, należy zadbać o zaangażowanie użytkowników pod publikowanymi treściami. Im więcej będziesz miał serduszek, komentarzy i wyświetleń, tym więcej osób zobaczy twoje zdjęcia i filmy.
  • Do zwiększania zaangażowania warto stosować wyraźne wezwania do akcji (CTA) i interesujące opisy.
  • Zwiększanie zasięgu wiąże się z publikowaniem w odpowiednich godzinach, poprawnym używaniem hashtagów, dodawaniem lokalizacji, a także regularnym dodawaniem postów i relacji Instastories.

Chcesz wiedzieć więcej? Pobierz darmowy poradnik o Instagramie!

Dbaj o wysokie zaangażowanie

Kluczem do zwiększenia zasięgu na Instagramie, jest wysoki współczynnik zaangażowania (czyli engagement rate). Wygląda to tak: im więcej osób będzie reagowało na twoje posty i relacje, tym chętniej algorytm IG będzie udostępniał je szerokiej publiczności.

Poprzez reakcje należy rozumieć: polubienia, komentarze, zapisania postów, wyświetlenia relacji, udostępnienia, prywatne wiadomości…

No cóż, liczy się właściwie wszystko 😉

Jak zwiększyć zasięg na Instagramie
Duże zasięgi, to klucz do sukcesu na Instagramie

Instagram próbuje przewidzieć oczekiwania użytkowników i dopasować im treści, którymi będą oni potencjalnie najbardziej zainteresowani. Więcej na ten temat dowiesz się z tego artykułu: jak działa algorytm Instagrama?

Bądź regularny

Bo regularność to coś, co Instagram lubi. Regularnie publikujący twórcy mają bardzo dużą przewagę w stosunku do „niedzielnych” użytkowników. A więc, jeśli chcesz zwiększyć swoje zasięgi na Instagramie, to zdecydowanie nie powinieneś robić dłuższych przerw.

Oprócz regularności, ważna jest również częstotliwość publikacji. W skrócie: publikować należy często. Bardzo często. Najczęściej jak się da. Niestety, ale wypuszczając posty lub relacje raz na kilka tygodni, nie zajdziesz zbyt daleko.

Oczywiście, nie należy przesadzać w drugą stronę i zaśmiecać swojego profilu byle czym. Jeżeli masz wypuścić beznadziejne zdjęcie, to lepiej abyś nie robił nic. Słabe treści zmniejszają wskaźnik zaangażowania i ich publikowanie źle wpływa na zasięgi.

Musisz znaleźć odpowiedni balans pomiędzy regularnym, w miarę częstym publikowaniem, a odpowiednią jakością prezentowanych treści. Rozumiem, że nie jest to proste, ale… gdyby takie było, to byle łaps mógłby osiągnąć sukces na Insta 😉

Publikuj w odpowiednim czasie

Pierwsza godzina (a nawet trochę mniej) od publikacji zdjęcia/filmu/relacji, ma kluczowy wpływ na to, jak duży zasięg na Instagramie uda ci się osiągnąć. Dlatego ważne jest, aby dodawać nowe treści wtedy, gdy możliwie najwięcej użytkowników Instagrama znajduje się online.

Albo konkretniej: publikować powinno się wtedy, gdy z aplikacji korzysta możliwie najwięcej twoich obserwatorów.

Na szczęście statystyki Instagrama pozwalają nam to ocenić z miarę dobrą dokładnością:

Kiedy publikować na Instagramie
Statystyki na IG

Więcej na ten temat napisałem w tekście: kiedy publikować na Instagramie.

Zatrzymuj obserwujących przy swoich zdjęciach

Instagram mierzy czas, na jaki użytkownicy zatrzymują się przy twoich zdjęciach podczas przewijania feeda. Nie muszę chyba dodawać, że im ten czas będzie dłuższy, tym lepiej dla twojego zasięgu na Instagramie.

W jaki sposób zatrzymać obserwujących przy zdjęciach i filmach?

No cóż, wystarczy spełnić dwa proste warunki:

  • publikuj dobre materiały (czyli takie zdjęcia i filmy, które aż chce się oglądać)
  • interesująco je opisuj (czyli tak, że aż chce się o nich czytać lub słuchać 🙂 )

Zachęcaj do komentowania

Komentarze na Instagramie są zdecydowanie istotniejsze, niż masowo rozdawane serduszka. Im więcej będziesz miał wypowiedzi użytkowników pod swoimi postami, tym skuteczniej będziesz zwiększał swoje zasięgi.

Oczywiście mam tu na myśli w miarę sensowne komentarze, a nie takie, które składają się z samych emotek albo słów pokroju „piękne zdjęcie, obserwuj mój profil” 😉

Aby zachęcić do komentowania, należy zadbać o:

  • dobre zdjęcia / filmy (jak zawsze),
  • interesujące opisy,
  • umieszczanie wezwania do akcji.

Szczególnie istotne są tu dwa ostatnie punkty. Nic nie osiągniesz, jeżeli będziesz opisywał swoje posty w taki sposób:

Słaby opis na Instagramie
Przykład słabego opisu na IG

No bo pomyśl: jaki niby komentarz można zostawić pod takim wpisem? I właściwie po co ktokolwiek miałby się wysilać?

Dla odmiany, spójrz na ten opis:

Dobry opis na Instagramie
Przykład opisu na Instagramie, który zachęca do reakcji

Ten opis nie jest długi, ale coś w sobie ma. Można się przy nim uśmiechnąć i – co widać po ilości zebranych komentarzy – aż się chce zareagować. Warto zwrócić szczególną uwagę na ostatnie zdanie opisu, czyli pytanie skierowane do obserwatorów. To nic innego wezwanie do akcji (CTA), które mówi: no weź, chłopie czy tam dziewczyno, nie bądź taki/taka i napisz parę słów.

A skoro już jesteśmy przy komciach, to…

Odpowiadaj na komentarze od obserwujących

Zawsze. Jak najszybciej. Na każdy.

No chyba, że masz ogromne konto i pod zdjęciami pojawiają się ich setki. Wtedy rozumiem, że fizycznie nie dałbyś rady. Dopóki jednak masz tych komentarzy dziesięć, dwadzieścia czy trzydzieści – odpisuj na każdy. Daj łapkę w górę i napisz parę słów. Zresztą: możesz nawet dać emotkę. Grunt byś reagował.

Po publikacji każdego postu, nie wychodź od razu z aplikacji. Posiedź jeszcze kilka minut i odpowiedz na pierwsze komentarze. Ciesz się, że je masz – to realni ludzie, którzy zainteresowali się tym, co zaprezentowałeś.

Kilka minut po publikacji wystarczy. Potem odpocznij chwilę, zajaraj szluga i po pół godziny znów sprawdź, czy nic nowego się nie pojawiło. I znów odpowiedz. Odczekaj godzinę. Odpowiedz. Zaloguj się następnego dnia rano i… jeżeli masz na co, to odpowiedz.

Szanuj komentujących, bo to oni dają siłę twojemu profilowi. To oni budują twoje zasięgi i są ci potrzebni, choćby nawet nic nigdy od ciebie nie kupili.

Zachęcaj do wysyłania prywatnych wiadomości

Prywatne wiadomości, czyli popularne DM (czy tam priv), to świetne narzędzie do zwiększania zasięgu. Dzięki nim Instagram wie, że twoje treści poruszają innych użytkowników i że są dla nich w jakiś sposób wartościowe.

Dobrze więc – od czasu do czasu – zachęcić obserwujących do wysyłania Direct Message.

Korzystaj z hashtagów

Bo hashtagi są ważne. To właśnie dzięki nim możesz dotrzeć do tych osób, które jeszcze nie są twoimi obserwującymi i istotnie zwiększyć zasięgi na Instagramie.

Ponieważ na temat tagowania napisałem już bardzo wiele, może nie będę się powtarzał i skieruję do artykułu, z którego dowiesz się jak dodawać hashtagi na Instagramie. Zachęcam do zapoznania się z tym materiałem, bo wiedza tam zawarta jest absolutnie kluczowa dla każdego, kto zastanawia się jak zwiększyć zasięg na Instagramie.

Podstawowe zasady tagowania:

  1. Koniecznie dopasuj hashtagi do wielkości twojego konta!
  2. Nigdy nie przekraczaj liczby 30 hashtagów pod jednym postem i 10 pod Instastories.
  3. Najpopularniejsze hashtagi w 99% przypadków nie pomogą ci zwiększyć zasięgów na Instagramie.
  4. Dopilnuj, aby nie stosować zbanowanych hashtagów (możesz je testować przy pomocy narzędzia iqhashtags)

Uzupełniaj lokalizację

Lokalizacja to jeden z elementów, dzięki którym można dotrzeć do publikowanych przez ciebie treści. Jak się pewnie domyślasz, aby zwiększyć zasięg na Instagramie, lepiej się nie ukrywać. A więc… zadbaj o oznaczanie geolokalizacji wszędzie tam, gdzie jest to możliwe.

Na przykład: wyobraź sobie, że wybierasz się do Pcimia Dolnego i chciałbyś wiedzieć, na jaki hardcore musisz się przygotować. Co robisz? Oczywiście szukasz go na Instagramie, dzięki czemu dowiadujesz się, że to hrabstwo położone 233km od ciebie 😉 :

Geolokalizacja na Insta
Dzięki geolokalizacji na Insta, możesz dowiedzieć się wielu rzeczy na temat hrabstwa Pcim 😉

Oznaczanie lokalizacji to prosta rzecz, która może istotnie wpłynąć na zasięgi na Instagramie. Dobrze o niej pamiętać.

Dodawaj relacje Instastories

Samo publikowanie zdjęć już dawno przestało wystarczać do tego, aby osiągnąć sukces na Instagramie. Instastories są obecnie niezwykle istotnym elementem zwiększania zasięgu i utrzymania zainteresowania followersów na twoim koncie.

Publikując relacje, pamiętaj aby umieszczać w nich naklejki, ankiety i pytania. W ten sposób sprawisz, że obserwujący będą mogli łatwo zareagować na twoje treści.

Więcej na temat Instastories dowiesz się z artykułu… który właśnie powstaje i będzie tu podlinkowany 😉

Jak sprawdzić zasięg na Instagramie?

Jaki jest twój aktualny zasięg, dowiesz się sprawdzając statystyki na Instagramie. Te dostępne są pod każdym twoim postem i relacją, o ile zdążyłeś już przełączyć swój profil na konto profesjonalne (a jeśli nie zdążyłeś, to zrób to teraz).

Na poniższym ekranie widać dokładnie, do ilu osób trafił dany post:

Statystyki na Instagramie pozwalają sprawdzić, jaki jest twój aktualny zasięg

Dlaczego mam słabe zasięgi na Insta?

Powodów może być wiele i tylko dokładna analiza konkretnego profilu może dać odpowiedź, skąd w danym przypadku biorą się słabe zasięgi. Oto kilka najczęstszych przyczyn:

  1. Twoje zdjęcia (lub filmy) są po prostu słabe.
  2. Źle korzystasz z hashtagów.
  3. Czas publikacji jest niedopasowany do twojej społeczności.
  4. Nie umieszczasz wezwania do akcji w opisach.
  5. Dopadł cię shadowban (zobacz jak sobie z nim poradzić).

I to by było na tyle.

Mam nadzieję, że teraz już wiesz jak zwiększyć zasięg na Instagramie. A nawet jeśli nie, to przynajmniej poznałeś kilka tricków, które mogą cię do tego przybliżyć. Zachęcam do wdrażania kolejnych rozwiązań, a wcześniej czy później osiągniesz swój cel.

Bo większy zasięg na pewno jest w twoim zasięgu! (przepraszam, ale musiałem zasunąć tym sucharem 😉 )

Tak czy inaczej: niech algorytm będzie dla ciebie łaskawy!

Marketing internetowy to jego drugie imię, a dotmajster.pl to jego blog. Całe dnie zajmuje mu praca nad tym, co go interesuje. Nocami śpi.

Dodaj komentarz