Historia stron internetowych – jak sprawdzić?

Pierwsza strona www powstała pod koniec 1990 roku w Europejskiej Organizacji Badań Jądrowych (sic!), a szerszej publiczności została udostępniona niecały rok później (czyli w 1991). Stworzył ją brytyjski fizyk Tim Berners-Lee…

No cóż… Taka historia stron internetowych to niewątpliwie interesujące zagadnienie, ale może zostawmy je historykom 😉

Zamiast tego, pogadajmy o tym, jak sprawdzić historię strony www w nieco bardziej przyziemnym aspekcie. Czyli: w jaki sposób podejrzeć, jak dana strona strona prezentowała się rok, dwa czy też dziesięć lat temu.

Zapraszam!

Spis treści

Po co sprawdzać historię strony internetowej?

Pomijając aspekt sentymentalny (gdy po prostu chcemy odświeżyć sobie dawny wygląd stron, żeby popłakać, jacy to my jesteśmy starzy), podglądanie historii ma też niebagatelny wymiar praktyczny.

Otóż sprawdzić historię stron www warto zawsze, gdy:

  • kupujemy gotową stronę,
  • kupujemy nową domenę,
  • chcemy przechwyć porzuconą domenę w celach SEO.

Generalnie polecam to robić, nawet jeżeli rejestrujemy domenę o wyjątkowo unikalnej nazwie i wydaje nam się, że nikt nie mógł być tak głupi, by ją wcześniej zarejestrować. Bo wierzcie starem majstrowi: jeżeli tobie wpadł do głowy taki pomysł na nazwę, to całkiem prawdopodobne, że ktoś inny też miał podobnie kretyńską ideę w przeszłości.

Jak zobaczyć historię strony www?

Najprostszy sposób, to skorzystanie z archiwum stron internetowych, które znajduje się pod adresem https://archive.org/.

Wayback Machine – archive.org

Obsługa tego narzędzia jest prosta, że najmniej skomplikowany cep by się nie powstydził. Otóż bowiem wpisujemy adres sprawdzanych stron www w tym miejscu:

Wayback Machine
Archive.org

A następnie wybieramy sobie konkretny dzień i godzinę, którą chcemy podejrzeć:

Jak sprawdzić historię strony www
Pamięć Internetu

Na powyższym przykładzie sprawdzam dosyć popularną witrynę, czyli wp.pl, więc do wyboru jest bardzo wiele opcji. Przy mało popularnych stronach, na pewno będzie ich zdecydowanie mniej.

Po starych wersjach stron www możemy sobie pochodzić, klikając w linki. Wyświetli nam się wersja z tego samego dnia (jeżeli jest w archiwum) lub z innego. Może też tak się zdarzyć, że dana podstrona w ogóle nie została zarchiwizowana. Wtedy, niestety, obejdziemy się smakiem.

Czasem też Wayback Machine nie będzie pokazywać żadnych wyników, pomimo tego, że pod adresem znajdowała się kiedyś strona. Powody tego mogą być dwa:

  • strona była tak mało popularna (lub istniała tak krótko), że archiwum nie zdążyło jej zaindeksować,
  • właściciel strony zablokował robota archive.org (istnieje taka możliwość).

Budowanie nowej strony www na starej domenie

Tak czy inaczej, takie przejrzenie strony da nam pogląd na to, co wcześniej znajdowało się pod sprawdzanym adresem. Jeżeli znajdowała się tam ewidentnie spamerska strona (np. popularne swego czasu presell page albo inne shitowe zaplecze pozycjonerskie), to oczywiście powinniśmy poszukać innej domeny.

Czasem się jednak zdarzy, że strona, jaka kiedyś znajdowała się pod interesującą nas domeną, wyglądała całkiem sensownie. Wówczas możemy rozważyć postawienie na niej własnej strony zapleczowej lub nawet docelowej strony, która ma w niedługiej przyszłości podbić wyniki wyszukiwania w Google.

Ma to pewne zalety:

  • szansa na szybsze zbudowanie pozycji w Google, ze względu na dawny autorytet domeny,
  • przejęcie linków prowadzących do starej wersji strony.

Ale również i jedną poważną wadę:

  • nigdy nie wiadomo, jak przechwycona domena będzie sobie radzić w Google.

Osobiście preferuję stawiać docelowe strony internetowe na nowych domenach, bez żadnej historii. Uważam, że jest to zdecydowanie bezpieczniejsze rozwiązanie, ponieważ nigdy do końca nie będziemy wiedzieć, jak była prowadzona przechodzona domena. Ale to tylko moje zdanie – po prostu nie lubię siadywać na bombie zegarowej 😉

Historia stron internetowych
Z życia Internetu: tak wyglądały strony internetowe w latach ’90.

Historia strony to nie wszystko

Oczywiście, podejrzenie poprzednich wersji witryny to zaledwie wstęp do analizy domeny i nawet dobra strona w przeszłości nie może być jej jedynym elementem. Oprócz tego należałoby również sprawdzić:

  • linki prowadzące do tej domeny (np. przy pomocy Ahrefs),
  • jej wcześniejszą widoczność w Google (np. przy pomocy Semstorm).

Aby udowodnić, że nie gadam od rzeczy, podzielę się historią jednej z moich stron.

Otóż znalazłem sobie kiedyś wolną domenę. Nazwa była dosyć osobliwa, więc wcale nie zdziwiło mnie, że archiwum Wayback Machine nie pokazało żadnych wyników. Pełen dobrej wiary zarezerwowałem domenę i postawiłem na niej stronę. Po kilku tygodniach, zalogowałem się do Google Search Console i zobaczyłem, że do mojej strony prowadzi kilka spamerskich linków. Sprawdziłem więc swoją stronę w Ahrefs i tam znalazłem ich jeszcze więcej.

Były to jakieś dziadowskie profile na zaspamowanych forach, które utworzono kilka lat wcześniej. Po sprawdzeniu strony w Semstorm (można to zrobić za darmo – wystarczy założyć konto), okazało się że kilka lat temu pod moim adresem była jakaś strona:

Historia widoczności strony w google
Widoczność strony www – Semstorm

Jak widać, miała zerową widoczność. Ale była.

Ostatecznie nie zdecydowałem się na zmianę adresu, co mogło to być przyczyną słabszej widoczności mojego serwisu w pierwszych miesiącach od jego powstania. Na usprawiedliwienie mogę tylko powiedzieć, że miałem bardzo ważny powód.

Otóż nie chciało mi się się nic zmieniać 😉

I tym pozytywnym akcentem majster już was żegna. Otwierając wieczorne piwo będę zadowolony, bo już mam pewność, że wiecie jak sprawdzić historię dowolnej strony internetowej.

Szerokości i widoczności!

Marketing internetowy to jego drugie imię, a dotmajster.pl to jego blog. Całe dnie zajmuje mu praca nad tym, co go interesuje. Nocami śpi.