Jest kilka miejsc, gdzie możesz (a nawet powinieneś) umieścić słowa kluczowe na stronie internetowej. Najważniejsze z nich to: tag title, nagłówek H1 i adres URL. Oprócz tego, pozycjonowane frazy powinny znaleźć się w treści paragrafów (najlepiej w sekcji Above the Fold), w opisie meta description, a także jako atrybut ALT.
Obecność słów kluczowych w treści i kodzie strony ma kluczowe znaczenie pod kątem pozycjonowania. Pozwala robotom Google prawidłowo ocenić o czym jest strona internetowa, co stanowi pierwszy (i niezbędny) krok do tego, aby pojawiać się w wynikach wyszukiwania na interesujące nas frazy. Używając słów kluczowych w odpowiednich miejscach, możemy wskazać wyszukiwarce konkretne adresy (podstrony) w obrębie naszej witryny internetowej, które powinny wyświetlać się na poszczególne zapytania.
Chcesz wiedzieć więcej o SEO? Dowiedz się, jak sprawdzić słowa kluczowe konkurencji!
Spis treści
Tytuł SEO – tag title
Tytuł SEO jest absolutnie kluczowy jeżeli chodzi o optymalizację stron internetowych. To pierwsze (i najważniejsze) miejsce, gdzie powinniśmy używać słów kluczowych.
Główna fraza powinna zawsze znajdować się w tytule, czyli pomiędzy znacznikami <title></title>. Najlepiej na samym początku i – o ile będzie to poprawne gramatycznie – w formie nieodmienionej. Oprócz głównego słowa kluczowego, w tytule można również umieścić (o ile to możliwe) dodatkowe frazy.
Na przykład:
<title>Słowa kluczowe - gdzie je umieszczać? Sprawdź!</title>
Nagłówek H1
Na każdej podstronie twojej witryny powinien znajdować się nagłówek H1, gdzie również należy dodać główną frazę kluczową.
Nagłówek H1 na wielu stronach ma taką samą zawartość, jak wspomniany wcześniej tag title. Jest to dopuszczalne z punktu widzenia SEO, aczkolwiek zwykle lepiej go nieco przeredagować. W naszym przykładzie może to wyglądać w ten sposób:
<h1>Gdzie umieszczać słowa kluczowe? Tych sposobów na pewno nie znałeś!</h1>
Jeżeli masz stronę na WordPressie, to w skutecznym umieszczeniu słów kluczowych pomoże ci wtyczka Yoast SEO. Pamiętaj tylko, że pole „słowo kluczowe” w Yoast ma znaczenie wyłącznie pomocnicze i jego uzupełnienie w żaden sposób nie wpłynie na pozycjonowanie podstrony pod daną frazę.
Adres URL
Adres URL podstrony to kolejne miejsce, gdzie należy umieścić słowo kluczowe. Jeżeli jednak jest ono długie, to często lepszym rozwiązaniem będzie umieszczenie jedynie najistotniejszego fragmentu całej frazy.
Dobry przykład:
https://twojastrona.pl/slowa-kluczowe/
Więcej na ten temat dowiesz się z tekstu: rola Adresu URL w SEO.
Treść na stronie
Aby podstrona naszej strony internetowej wyświetlała się na daną frazę kluczową, to zwykle powinniśmy umieścić ją również w treści. Więcej na ten temat dowiesz się z innego tekstu, gdzie opisuję prawidłowe zagęszczenie słów kluczowych.
Podstawowa zasada jest taka, że im wyżej coś jest umieszczone na stronie, tym większe ma znaczenie. Zarówno dla robotów Google, jak i dla użytkownika. Główne słowo kluczowe powinno znajdować się w sekcji Above the Fold, czyli w tej przestrzeni na stronie internetowej, która jest widoczna od razu po załadowaniu (bez konieczności przewijania).
Śródtytuły – Nagłówki H2, H3, H4, H5, H6
Nagłówki od H2 do H6 to miejsca, gdzie można umieścić fragmenty głównego słowa kluczowego lub poboczne frazy, na które również chcemy zapewnić widoczność danego adresu.
Przykład:
<h2>Jak dodać słowa kluczowe do strony?</h2>
<h2>Generator słów kluczowych</h2>
Opis Meta Description
Opis Meta Description nie jest czynnikiem rankingowym, co oznacza, że umieszczenie w nim słowa kluczowego nie ma bezpośredniego przełożenia na pozycję naszej strony. Pomimo tego, warto zadbać również o ten element, bo dzięki temu będziemy mieli większą kontrolę nad tym, jak nasza strona będzie prezentowała się w wynikach wyszukiwania:
Atrybut ALT – tekst alternatywny do obrazów
Każdy element graficzny (zdjęcie, obraz, infografika) powinien mieć wypełniony atrybut ALT. Jest to tak zwany tekst alternatywny, który informuje roboty o tym, co znajduje się na danym obrazku. Jest to również dobre miejsce na umieszczenie frazy kluczowej.
Bonus na dziś: jeżeli nie masz już pomysłów, gdzie jeszcze umieścić słowa kluczowe, to dobrym sposobem mogą być podpisy pod grafikami i zdjęciami na stronie. Warto je dodawać również dlatego, że są chętnie czytane podczas zwykłego przewijania strony przez użytkownika.
Nazwa pliku graficznego
Również nazwa pliku graficznego, który przesyłamy na serwer, powinna z grubsza określać, co znajduje się na danym obrazie. To często zaniedbywany element optymalizacji strony internetowej, więc dobrze o niego zadbać. Szczególnie że nie jest to specjalnie wymagające zajęcie.
Dobry przykład:
frazy-w-google.jpg
Zły przykład:
IMG_3492-2021.jpg
Linki wewnętrzne
Linki wewnętrzne, czyli odnośniki w obrębie naszej strony internetowej, mogą i zwykle powinny mieć tekst zakotwiczenia (anchor text) odpowiadający słowom kluczowym, na jakie chcemy pozycjonować się w wyszukiwarce Google.
Dobry przykład: samodzielne pozycjonowanie stron
Zły przykład: zobacz tu!
Meta tag Keywords
Meta Tag Keywords od wielu lat nie jest brany pod uwagę przy ustalaniu rankingu stron w Google. W związku tym, nie ma sensu marnować czasu na wypełnianie tego znacznika.
Podsumowanie
Teraz już wiesz, gdzie umieścić słowa kluczowe na swojej stronie internetowej. Najważniejsze, aby główną frazę, pod jaką chcesz pozycjonować dany adres swojego serwisu, zawrzeć w znaczniku title, nagłówku H1 i (przynajmniej częściowo) w adresie URL. Oprócz tego, powinna się ona pojawiać w treści danej podstrony.
Frazy poboczne możesz umieszczać w pozostałych nagłówkach Hx i oczywiście w treści paragrafów.
Na koniec ważna uwaga: strony internetowe tworzy się głównie z myślą o użytkownikach, a nie robotach Google. Keyword stuffing, czyli technika polegająca na nadmiernym upychaniu słów kluczowych w kodzie strony internetowej, często działa niekorzystnie z punktu widzenia pozycjonowania. Więcej na ten temat, napiszę w kolejnym tekście poświęconym odpowiedniemu zagęszczeniu słów kluczowych.