Biogram na Instagramie. Jak zrobić skuteczne bio? (przykłady)

Biogram na Instagramie jest ważny. Nawet bardzo.

Przepraszam, że zaczynam od takiego banału, ale czasem warto przypominać rzeczy oczywiste. Otóż każdy, kto choćby przypadkiem wejdzie na twoje konto na Instagramie, przynajmniej jeden rzut oka poświęci na biogram. Fajne bio, może zachęcić go do wciśnięcia magicznego przycisku obserwuj. Słabe – skutecznie odstraszyć od ciebie i tego co sobą reprezentujesz.

Tak czy inaczej: jeżeli zastanawiasz się, co napisać w biogramie na Instagramie, aby działał on na twoją korzyść, to lepiej trafić nie mogłeś.

Dziś bowiem, o tworzeniu biogramu powiem wszystko, co wiem. A nawet trochę więcej 😉

Co to jest bio na instagramie?

Mówiąc o bio (biogramie) ma się zwykle na myśli wszystkie widoczne ustawienia konta na Instagramie, które znajdują się ponad siatką zdjęć. Obejmuje on więc zdjęcie profilowe, a także pola: imię i nazwisko, nazwa użytkownika, witryna użytkownika i biogram (ten właściwy). Mamy tu więc przedziwną pod kątem logicznym sytuację, w której biogram jest podzbiorem biogramu.

Żeby jednak nie zagubić się w meandrach logiki formalnej, przejdźmy do omówienia wszystkich składowych naszego nieszczęsnego bio 😉

bio na instagramie
Bio na Instagramie

Zdjęcie profilowe

Ponieważ Instagram to aplikacja dla półanalfabetów ludzi lubiących obrazki, zdjęcie profilowe jest istotnym elementem każdego konta. Co najlepiej w nim umiescić?

Możliwości jest wiele, ale pozwólcie, że ograniczę się tylko do najsensowniejszych:

  1. Logo. Jeżeli prowadzisz firmę, to pewnie masz jakieś logo. Oczywiście możesz je wstawić jako zdjęcie profilowe i często będzie to dobry pomysł. Warto tylko upewnić się, jak twój logotyp będzie wyglądał po zmniejszeniu (czy będzie cokolwiek widać).
  2. Zdjęcie twarzy. Jeżeli prowadzisz konto prywatne lub masz zamiar promować samego siebie, to oczywiście możesz wrzucić swoją facjatę. Generalnie, jako majster starej daty, mam mieszane uczucia co do prezentowania w internecie wizerunku, ale przecież nie musisz podzielać mego zdania. Pamiętaj tylko, że możliwe jest powiększenie zdjęcia profilowego (nawet przy ukrytym profilu!).

Na co byś się nie zdecydował, to zdjęcie profilowe powinieneś przesłać w możliwie wysokiej rozdzielczości.

Imię i nazwisko

Wbrew nazwie, to nie musi koniecznie być imię oraz nazwisko! Ba, często nawet nie powinno 😉

To jedno z dwóch pól, które Instagram bierze pod uwagę w swojej wyszukiwarce. W związku z tym masz dwie opcje:

  • wpisujesz swoje imię/nazwisko (w przypadku promowania siebie) lub nazwę firmy (sklepu/marki),
  • wpisujesz słowa kluczowe, po których możesz zostać wyszukany.

Jeżeli prowadzisz na przykład sklep z nasionami dyni, to możesz wpisać w tym miejscu właśnie „nasiona dyni”.

Nazwa użytkownika

Drugie z pół, które można pozycjonować w wyszukiwarce IG. O ile z polem imienia i nazwiska możesz sobie w miarę swobodnie eksperymentować, to przy nazwie użytkownika doradzałbym dogłębne przemyślenie tematu. Nazwy się raczej nie zmienia – jeśli zdobędziesz jakąś tam rozpoznawalność (nawet na poziomie kilku tysięcy followersów), to nie ma sensu tego niszczyć zmianą nazwy.

Ważna uwaga: jeżeli dwukrotnie zmienisz zawartość pola „Nazwa użytkownika”, to na kolejną taką możliwość będziesz musiał poczekać dwa tygodnie. To samo dotyczy pola „Imię i nazwisko”

Link w bio (Witryna internetowa)

Jest to jedyny klikalny link, jaki możemy umieścić na Instagramie. W związku z tym… tak, zgadłeś: warto dobrze przemyśleć , dokąd powinien on kierować użytkowników 😉

Generalnie ruch z instagrama możesz kierować do:

  1. specjalnie przygotowanej podstrony dla odwiedzających z Instagrama (landing page),
  2. produktu w sklepie (może być twój lub cudzy w ramach afiliacji),
  3. strony głównej twojego serwisu,
  4. pojedynczego wpisu blogowego (warto wtedy pamiętać o okresowej zmianie linku),
  5. drzewa linków w zewnętrznym serwisie (np. linktr.ee),
  6. kanału na Youtube,
  7. twojego profilu na innym social media (Facebook, Twitter itp).

Kolejność powyższej listy nie jest przypadkowa. Im wyżej coś się znajduje, tym jest – w mojej opinii – lepszą opcją. Jeżeli chcesz uzyskać więcej informacji, to proponuję zajrzeć do artykułu, w którym szczegółowo wyjaśniam, jaki powinien być idealny link w bio.

Bio na Instagramie

Biogram na Instagramie to krótki tekst, w którym powinieneś zmieścić wszystkie najważniejsze informacje o sobie/swojej firmie/swoim profilu. Ponieważ masz na to jedynie 150 znaków (to mniej, niż napisałem od tej pory w tym akapicie), pisząc bio musisz być konkretny do bólu. I w prostych żołnierskich słowach wytłumaczyć kim jesteś, czym się zajmujesz i o co do cholery ci chodzi.

Uwaga na marginesie: takie ograniczenia w liczbie znaków są jednym z głównych powodów, dla których ludzie z tak złożoną osobowością jak majster, mają nie lada problem ze skonstruowaniem własnego bio 😉

Jak zrobić dobry biogram na Insta? Otóż powinien on być:

  • przejrzysty,
  • krótki,
  • klarowny,
  • konkretny,
  • umiarkowany w dawkowaniu emoji,
  • niepozostawiający złudzeń.

Wydaje się proste, prawda?

Jak urozmaicić swój biogram na Instagramie?

Możesz to zrobić na przykład zmieniając font niektórych słów użytych w biogramie. Jeżeli nie wiesz o co chodzi, to sprawdź artykuł jak zmienić czcionkę na Instagramie.

Innym sposobem, jest oczywiście zastosowanie emoji. Te ostatnie dobrze wpisują się w stylistykę Insta, użytkownicy tego portalu chętnie z nich korzystają, więc wstawienie kilku emotek jest zwykle dobrym pomysłem. Uważaj tylko, aby nie przesadzić – emoji, co by o nich nie mówić, są jednak dosyć infantylne. Dwie czy trzy mogą fajnie urozmaicić twój profil, ale dwadzieścia sztuk pewnie narazi cię na śmieszność.

Hashtag marki

Jeżeli chcesz, możesz spróbować zachęcić innych do posługiwania się hashtagiem powiązanym z twoją marką. Udaje się to nieczęsto, ale oczywiście niesie ze sobą sporo korzyści. Umieszczenie w bio swojego taga w niektórych sytuacjach może być dobrym pomysłem, ale w pierwszych tygodniach miesiącach rozbudowy konta raczej nie ma wielkiego sensu. Szkoda cennego miejsca w bio na przegrane sprawy 😉

Przykłady fajnych biogramów na Instagramie

Ok, teraz kilka dobrych (przynajmniej zdaniem majstra) biogramów na IG.

Pierwszy przykład, fryzjer:

Biogram na Instagramie
Przykład dobrego bio na Instagramie

Jak widać, wszystko widać 😉 Że fryzjer, że męski, że z Poznania, że z ulicy takiej a takiej. W zdjęciu profilowym znajduje się logo z widocznym napisem – można by się oczywiście przyczepić, że literki na szaro są niewidoczne, ale moim zdaniem jest ok. Druga rzecz to link do facebooka – zdecydowanie lepiej byłoby linkować do własnej strony www, ale jeżeli się jej nie ma, to fanpage też będzie spoko. No i jeszcze taki drobiazg – ikonkę nożyczek dobrze byłoby oddzielić od reszty jedną spacją.

Ale poza tym? Całkiem przyzwoite bio.

Drugi przykład, ładna pani:

Przykładowe bio na instagramie
Przykładowy biogram na Insta

Też całkiem znośne bio. W zdjęciu profilowym uśmiechnięta twarz ładnej pani. Oprócz tego wyjaśnione jest co i jak (że miss), jest kontakt, jest lokalizacja. Oczywiście przydałby się link do witryny, ale być może ładna pani nie ma gdzie go skierować, bo ogranicza się tylko do IG.

Tyle chyba powinno wystarczyć, żebyście mieli ogólny pogląd jak powinno wyglądać dobie bio na insta 😉 Oba powyższe przykłady nie są idealne, ale można je uznać za wystarczająco dobre. Jeżeli będziesz konstruował własny biogram na Instagramie, to mogę ci doradzić, abyś:

  • przejrzał profile swojej konkurencji,
  • przejrzał profile tych, którzy się na Instagramie znają.

I na tej podstawie stworzył coś swojego i unikalnego.

Znaczenie bio na instagramie

Ten tekst ma już sporo znaków i, jak każdy majster, w tym momencie wolałbym skończyć go pisać, by móc sobie otworzyć wreszcie zasłużone piwko po robocie 😉

Właśnie – robota.

To co robimy, co publikujemy – tylko to się naprawdę liczy.

To nasza robota powinna o nas świadczyć jak najlepiej. Jeżeli będziemy ją wykonywać dobrze, to żadne, nawet najbardziej kulawe bio nam nie przeszkodzi w zdobyciu audytorium. Z drugiej strony, jeżeli nasze treści są mało interesujące, to nawet fajny, profesjonalny biogram nie pomoże nam w osiągnięciu sukcesu.

Nie przeceniajmy więc jego roli, tylko po prostu róbmy swoje.

Tak czy inaczej, teraz już wiesz, jak stworzyć biogram na Instagramie, aby działał on na twoją korzyść. A nawet jeśli nie, to po prostu zaprojektuj go najlepiej, jak w tym momencie potrafisz. Zrobione jest lepsze od idealnego, a na poprawki zawsze przyjdzie czas.

Tako rzecze wasz majster i powinna być pani (lub pan) z tego zadowolona!

Marketing internetowy to jego drugie imię, a dotmajster.pl to jego blog. Całe dnie zajmuje mu praca nad tym, co go interesuje. Nocami śpi.

Dodaj komentarz